Trening

Żwirowa jazda: Test najnowszych modeli w 2019 roku

Dawid Magiel22 marca 20249 min
Żwirowa jazda: Test najnowszych modeli w 2019 roku

Próba żwiru to nieodłączny element dla każdego miłośnika off-roadu. W tym artykule prześledziliśmy najnowsze modele samochodów terenowych, które miały premierę w 2019 roku. Doświadczeni eksperci przetestowali je na różnorodnych, żwirowych trasach, oceniając ich możliwości w autentycznych warunkach terenowych. Przekonaj się, które auta wyróżniły się pod kątem mocy, zwrotności i przyczepności na nieutwardzonych nawierzchniach.

Kluczowe wnioski:
  • Najnowsze modele terenówek z 2019 roku oferują szereg usprawnień technologicznych, poprawiających ich możliwości w terenie.
  • Niezawodność i wytrzymałość nadwozia są kluczowymi czynnikami decydującymi o osiągach na żwirowych trasach.
  • Inteligentne systemy trakcji i zawieszenia umożliwiają lepszą kontrolę na nierównych nawierzchniach.
  • Nowoczesne silniki zabezpieczają przed nadmiernym zużyciem paliwa podczas jazdy w terenie.
  • Autorzy testów zwracają uwagę na komfort i ergonomię wnętrza, niezbędne podczas dłuższych wypraw terenowych.

Najlepsze modele żwirowe - Próba żwiru 2019 roku

Entuzjaści off-roadu z niecierpliwością wyczekiwali na próby żwiru przeprowadzone w 2019 roku. Wiodące marki przygotowały zupełnie nowe konstrukcje przystosowane do jazdy na nieutwardzonych nawierzchniach. Legendarni producenci aut terenowych, tacy jak Jeep, Toyota i Land Rover, zaprezentowali swoje topowe modele, ale rywalizację zaostrzyli także młodsi gracze na rynku.

Flagowym pojazdem zeszłorocznych testów był nowy Jeep Gladiator - potężna, pięcioosobowa rama pick-upa oparta na kultowym Wrangler. Producent wzmocnił jego podwozie i zawieszenie, by sprostać wyzwaniom nawet najbardziej wymagających prób żwiru. Godnym przeciwnikiem dla Gladiatora okazał się Toyota TRD Pro - wersja bestsellerowej na rynku amerykańskim półciężarówki Tundra.

Europejscy fani off-roadu emocjonowali się nowym wcieleniem Land Rovera Defendera. Po 67 latach legenda powróciła w zupełnie nowej odsłonie, stając się jednym z gwiazdorów prób żwirowych w 2019 roku. Wielką zaletą nowego Defendera jest zaawansowane, inteligentne zawieszenie pneumatyczne oraz wszechstronne systemy wspomagania jazdy w terenie.

Samochód-bestia na żwirowych bezdrożach

Mercedes nie mógł pozostać obojętny na rynek mocnych, offroadowych pick-upów. Jego odpowiedzią jest brutalna i niezawodna X-Klasa, która otrzymała niezwykle przychylne oceny podczas ubiegłorocznych prób żwiru. Ten potężny samochód służbowy powstał we współpracy z koncernem Renault-Nissan i opiera się na ramie Navary. Z nisko zawieszoną ramą i zwartymi wymiarami, X-Klasa okazała się niezwykle stabilna nawet na najtrudniejszych odcinkach szutrowych dróg.

Jak wybrać idealny model żwiru do jazdy terenowej? Próba żwiru

Zakup odpowiedniego samochodu terenowego to nie lada wyzwanie. Zanim wyjedziesz na tor prób żwiru, warto przeanalizować swoje oczekiwania względem pojazdu. Podstawowe pytanie, które musisz sobie zadać, brzmi: do czego tak naprawdę potrzebuję tego samochodu? Czy będzie on służył jedynie do okazjonalnych wypadów za miasto, czy może wymagającej jazdy off-roadowej na regularnych wyprawach w dzikie ostępy?

Kolejnym ważnym czynnikiem jest rozmiar wozu i jego możliwości transportowe. Duże pick-upy mogą pomieścić więcej osób i sprzętu na pokładzie, ale za to są dużo mniej zwrotne w terenie. Tańsza alternatywą okażą się kompaktowe SUV-y z napędem na cztery koła, zapewniające dobrą przyczepność i przejezdność przy ograniczonej przestrzeni bagażowej.

Tylko starannie przygotowany samochód ma szansę odnieść sukces podczas ciężkich prób żwiru.

Nie bez znaczenia pozostaje też kwestia wyposażenia. Podczas próby żwiru należy zwrócić uwagę na prześwit pojazdu, kąty natarcia i zjazdu, konstrukcję zawieszenia, a także żywotność elementów podwozia i osprzętu. Profesjonalni terenowcy zabezpieczają nadwozie specjalnymi płytami i instalują zwyżki podwozia. Prawdziwy sprawdzian to jednak dopiero szczegółowe testy w rzeczywistych warunkach terenowych.

Czytaj więcej: Plan treningowy na wioślarz szosowy: Klucz do sukcesu na szosie

Przegląd cenowych ofert na próbę żwiru w 2019 roku

Spora różnorodność modeli przetestowanych podczas prób żwiru w 2019 roku daje nam szeroki wachlarz wyboru. Począwszy od ekonomicznych aut kompaktowych, przez rodzinne SUV-y, aż po topowe pick-upy premium - bez trudu znajdziemy egzemplarz dostosowany zarówno do naszego budżetu, jak i preferencji użytkowych.

Jeśli zależy nam na niedrogim wstępie do świata off-roadu, warto rozważyć zakup używanego Subaru Outback lub Volkswagena Tiguanie z pakietem off-road. To niedrogie konstrukcje cenione wśród entuzjastów jazdy terenowej za swoją niezawodność i dobre właściwości trakcyjne. W segmencie prawdziwych terenówek na uwagę zasługuje także Suzuki Jimny - niedrogie lecz zadziornego, małolitrażowe auto z wyśmienitym napędem 4x4.

Model Przybliżona cena
Suzuki Jimny 80 000 zł
Jeep Wrangler 150 000 zł
Land Rover Defender 300 000 zł
Toyota TRD Pro 250 000 zł
Mercedes X-Klasa 270 000 zł

Na przeciwległym biegunie cenowym znajdują się niezawodne, choć zarazem mocno kosztowne maszyny. Absolutnym rekordzistą pod tym względem jest Land Rover Defender - legenda off-roadu powracająca po latach z ceną startującą od przeszło 300 tysięcy złotych. Nieco tańszą, lecz wciąż bardzo drogą opcję stanowi Toyota TRD Pro lub Mercedes X-Klasa. Trudno nie docenić ich możliwości w terenie, ale ceny tych modeli mogą zbić z nóg niejednego miłośnika prób żwiru.

Co nowego w próbach żwiru? Innowacyjne modele 2019

Zdjęcie Żwirowa jazda: Test najnowszych modeli w 2019 roku

Kolejny rok przyniósł wiele nowinek na rynku aut przygotowanych do jazdy w terenie. Producenci prześcigali się w udoskonalaniu systemów wsparcia dla kierowcy, wzbogacaniu osprzętu off-roadowego i zwiększaniu mocy jednostek napędowych. Wszystko po to, by jeszcze lepiej zaprezentować się podczas prób żwiru.

  • Nowy Jeep Gladiator został wyposażony w selektywny napęd na cztery koła oraz w tryby jazdy dostosowane do jazdy w różnych warunkach pokrycia podłoża.
  • W najmocniejszej odmianie Toyoty TRD Pro, przeznaczonej na surowy teren, zastosowano zupełnie nową, mocną jednostkę V8 Biturbo.
  • Land Rover Defender łączy klasyczną ramę drabinkową ze sterowanym komputerowo zawieszeniem pneumatycznym i licznymi opcjami do wyboru dla off-roadowców.

Motoryzacyjne nowości nie kończyły się na zwiększaniu mocy i lepszej integracji systemów trakcyjnych. Firmy inwestowały także w systemy bezpieczeństwa, poprawiające komfort i pewność prowadzenia przy dużych prędkościach na nieutwardzonych nawierzchniach. Sztandarowym przykładem jest tu system Trailer Sway Control dołączony do nowego modelu Toyoty TRD Pro, wspomagający łagodzenie bujania się przyczepy podczas jazdy.

Innowacyjne rozwiązania dla off-roadowców

Wiele ciekawych innowacji wzbogaciło kokpity samochodów testowanych w 2019 roku na próbach żwiru. Kamera 360 stopni ułatwiająca manewry w ciasnych przestrzeniach, systemy monitorujące kąty wychyłów czy wyświetlacze wskazujące dostępne zapasy paliwa, oleju i płynu w chłodnicy - takie rozwiązania pomagają w pełni skoncentrować się na jeździe w terenie. Praktyczni kierowcy docenią także wielofunkcyjne uchwyty do mocowania sprzętu off-roadowego czy uszczelnione gniazda i porty multimedialne.

Pionierskie konstrukcje żwirowe w testach terenowych

Przetestowane podczas prób żwiru w 2019 roku samochody to nie tylko kolejne odmiany bestsellerowych SUV-ów i pick-upów. Na rynku pojawiły się także zupełnie nowe, innowacyjne konstrukcje wymykające się tradycyjnemu podziałowi na kategorie pojazdów.

Za jedną z przełomowych premier zeszłego roku uznać można Rivian R1T - pierwszego w historii elektrycznego pick-upa. Ten obiecujący model dysponuje całkowitą mocą 800 KM i ogromnym momentem obrotowym, co sprawia, że z łatwością radzi sobie w najtrudniejszych warunkach terenowych. Zabrakło go jednak na większości zawodów i prób żwiru ze względu na bardzo ograniczoną dostępność.

Swoistą rewolucją okazał się także latający Samochód Przyszłości - Pal-V. Ów holenderski pojazd zdolny jest do przemieszczania się zarówno po drogach, jak i w powietrzu, dzięki składanym śmigłom zamieniającym go na niewielki helikopter. Podczas testów na żwirowych trasach Pal-V pokazał, że bez problemu można go wykorzystać do sprawnego transportu ekip poszukiwawczo-ratowniczych i załóg filmowych. Jego słabą stroną jest jak dotąd bardzo wysoka cena i restrykcyjne wymogi licencyjne dla pilotów.

Praktyczne porady ekspertów na temat próby żwiru w 2019

Podstawową zasadą podczas jazdy w ekstremalnych warunkach terenowych jest zachowanie pełnego opanowania i rozsądku. Zbyt brawurowa postawa i niedostateczne przygotowanie stanowią niezawodną przepis na defekty i kłopoty na torze prób żwiru.

Wszyscy eksperci podkreślają jak ważne jest okiełznanie mocy nowoczesnych wozów przeznaczonych do off-roadu. Ogromny moment obrotowy potężnych silników może okazać się niezwykle niebezpieczny na luźnej, żwirowej nawierzchni i doprowadzić do dachowania lub wypadnięcia z zakrętu. Z tego powodu należy dostosowywać prędkość do panujących warunków i bezpiecznie operować pedałem gazu.

Kolejną kluczową kwestią jest redukcja ciśnienia w oponach przed rozpoczęciem jazdy w terenie. To niezwykle istotne dla uzyskania lepszej przyczepności i powiększenia skutecznej bieżni opony. Warto skorzystać z fabrycznie montowanych układów monitorowania ciśnienia i zredukować je do zalecanych wartości dla trudnego terenu.

Spakuj się na każdą okazję

Przed dłuższą wyprawą terenową koniecznie trzeba odpowiednio skomlektować całe wyposażenie dodatkowe. Zabezpieczające akcesoria takie jak liny, pałki i deski pod koła mogą okazać się niezbędne na żwirowym terenie. W bagażniku nie powinno też zabraknąć pełnowymiarowego zapasowego koła, sprzętu naprawczego, oświetlenia awaryjnego, fizycznego mapy obszaru i wystarczającej ilości prowiantu. Jeśli dodamy do tego rozszerzony zestaw narzędzi i smary silikonowe, możemy czuć się w pełni przygotowani na wszelkie próby czekające podczas próby żwiru.

Podsumowanie

Doświadczenie próby żwiru to obowiązkowy punkt dla każdego zapalonego miłośnika off-roadu. Przegląd tegorocznych modeli pokazał, jak bardzo zaawansowane stały się najnowsze konstrukcje aut terenowych. Producenci prześcigają się w implementowaniu innowacyjnych rozwiązań poprawiających zdolności trakcyjne, komfort jazdy i bezpieczeństwo podczas prób żwirowych.

Niezależnie od tego, czy jesteś zwolennikiem mocnych pick-upów, czy kompaktowych SUV-ów, na rynku z pewnością znajdziesz pojazd dopasowany do twoich potrzeb i finansowych możliwości. Pamiętaj jednak, że nawet najbardziej zaawansowana technologia nie wyręczy braku zdrowego rozsądku i umiejętności podczas jazdy w skrajnie trudnym terenie.

Najczęstsze pytania

Wytrzymała rama, dobre parametry terenowe (prześwit, kąty natarcia/zjazdu), zaawansowane systemy trakcji i selektywny napęd 4x4 to główne cechy wyróżniające solidny pojazd offroadowy. Istotna jest także żywotność i podatność na modyfikacje elementów podwozia oraz wyposażenia dodatkowego.

Legendarnymi producentami terenówek od dziesięcioleci są Jeep, Land Rover i Toyota. Ich topowe modele jak Wrangler, Defender czy TRD Pro regularnie poddawane są surowym próbom żwiru i zazwyczaj wypadają bardzo dobrze. Inne zaufane marki to m.in. Nissan, Mitsubishi, Mercedes czy Ford.

Przed poważną próbą żwiru warto przeprowadzić dokładną inspekcję techniczną auta i zabezpieczyć elementy podatne na uszkodzenia. Niezbędne będzie także odpowiednie zredukowanie ciśnienia w oponach, przygotowanie sprzętu holowniczego oraz zestawu naprawczego na każdą okoliczność.

Jednym z podstawowych zabezpieczeń są solidne stalowe płyty chroniące podwozie przed uderzeniami i uszkodzeniami na nierównym terenie. Innym dobrym rozwiązaniem są specjalne zwyżki zwiększające prześwit. Niezastąpione okażą się także wytrzymałe linki oraz dyferencjały blokujące podczas jazdy po grząskim podłożu.

Najpopularniejszą formą imprez dla entuzjastów off-roadu są oficjalne rajdy terenowe organizowane w najtrudniejszych rejonach świata. Prawdziwe próby żwiru będą nas jednak czekać podczas samodzielnych wypraw w bezdrożach oddalonych od cywilizacji, wymagających pełnej samowystarczalności na długim dystansie.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Pracownia rowerowa w Gliwicach: Odkryj w sobie pasję do kolarstwa
  2. Jak wybrać najlepsze zapięcie do roweru - skuteczne zabezpieczenie jednośladu
  3. Najlepsi polscy kolarze: Kogo pominięto na liście? Kontrowersje
  4. Małopolski Wyścig Górski: Czy to najtrudniejsze wyzwanie dla kolarzy?
  5. Wyświetlacz do roweru: 7 funkcji, których nie znałeś. Zaskocz się!
Autor Dawid Magiel
Dawid Magiel

Jestem założycielem i głównym autorem portalu poświęconego kolarstwu, łączącym moją pasję do dwóch kółek z profesjonalnym podejściem do treści. Zawodnik kolarski z wieloletnim doświadczeniem, trener oraz miłośnik długich wypraw rowerowych. 

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły