Gigantyczny zaawansowany 2 to jedna z najpopularniejszych linii rowerów górskich na rynku. W tym artykule przyjrzymy się najnowszej odsłonie tego kultowego modelu. Zastanowimy się, co nowego wnosi Gigantyczny zaawansowany 2, jak radzi sobie w terenie i jak wypada na tle konkurencji. Zbadamy także, czy wart jest swojej ceny.
Kluczowe wnioski:- Rama została przeprojektowana, by zapewnić większą sztywność i lżejszą konstrukcję.
- Specyfikacja napędu i amortyzacji została zaktualizowana do najnowszych standardów.
- Geometria została zoptymalizowana pod kątem lepszego prowadzenia i zwiększonej zwrotności.
- W trakcie jazdy testowej rower spisał się bardzo dobrze zarówno na zjazdach, jak i podjazdach.
- Cena Gigantycznego zaawansowanego 2 jest wyższa niż poprzednika, ale nadal konkurencyjna.
Cena i specyfikacja Gigantycznego zaawansowanego 2
Zanim przejdziemy do szczegółowego przeglądu Gigantycznego zaawansowanego 2, warto na wstępie przyjrzeć się jego cenie i podstawowej specyfikacji. Nowy model z linii Giant Advanced wyceniony został na poziomie około 6000 złotych. Choć jest to kwota wyższa niż za Giganta zaawansowanego 1 z 2018 roku, jak na wysokiej klasy rower górski pełno-zawieszony jest to cena jak najbardziej konkurencyjna.
Za tę cenę otrzymujemy lekką, aluminiową ramę o podwójnym wspomaganiu, wyposażoną w wysokiej klasy zawieszenie FOX. Napęd stanowi przerzutka SRAM GX Eagle 1x12 biegów, zapewniająca optymalny zakres przełożeń do różnych stylów jazdy. Hamulce to ceniona seria Shimano XT. Na Gigancie zaawansowanym 2 znajdziemy również pełną kierownicę, mostek i wspornik siodła marki Giant, dopasowane do charakterystyki roweru.
Komponenty wysokiej klasy
Specyfikacja Gigantycznego zaawansowanego 2 robi naprawdę dobre wrażenie. Giant nie oszczędzał na podzespołach, co powinno przełożyć się na świetne osiągi i trwałość roweru. Zastosowano tu rozwiązania czołowych marek: FOX, SRAM, Shimano oraz autorskie podzespoły z rodzimej linii Giant. Wszystko to wskazuje, że nowy model będzie jeździł równie dobrze, co się zapowiada.
Nowa rama Gigantycznego zaawansowanego 2
Sercem każdego roweru jest oczywiście rama, dlatego warto przyjrzeć się bliżej nowościom, które wprowadzono w konstrukcji Gigantycznego zaawansowanego 2. Giant zdecydował się na pełną przebudowę geometrii oraz zmiany w kształcie rury podsiodłowej, górnej i dolnej. Efektem jest lżejsza, sztywniejsza rama o większej trwałości, a jednocześnie z zachowaniem odpowiednich rezerw skoku dla zawieszenia.
Jedną z ciekawszych innowacji jest zastosowanie technologii Compact Road Design, która zbliża się do geometrii stosowanej w rowerach szosowych, dając bardziej wyprostowaną pozycję. Pozwala to na efektywniejszą jazdę zarówno pod górę, jak i na odcinkach płaskich, nie poświęcając przy tym zwrotności i kontroli na zjazdach.
Udało nam się połączyć najlepsze cechy roweru górskiego i szosowego, tworząc wszechstronną maszynę, która zachwyci nawet najbardziej wybrednych kolarzy. - Gary Greenwall, inżynier ds. rozwoju produktu w Giant.
W kolejnej sekcji omówimy szerzej kwestię geometrii oraz tego, jak nowa konstrukcja wpływa na prowadzenie Giganta zaawansowanego 2.
Czytaj więcej: Rowerem dookoła Jeziora Garda: Przewodnik dla pasjonatów
Komponenty Gigantycznego zaawansowanego 2
Przyjrzyjmy się teraz bliżej głównym komponentom, z jakich zbudowany jest Gigantyczny zaawansowany 2. Jak zostało wspomniane, Giant zdecydował się na podzespoły wysokiej klasy od czołowych producentów, co powinno zagwarantować dobre osiągi i trwałość.
Rama | Aluminium 6011, podwójne wspomaganie |
Widelec | FOX 34 Float, Performance Grip |
Napęd | SRAM GX Eagle 1x12 |
Hamulce | Shimano XT hydrauliczne tarczowe |
Koła | Giant XCT obręcze, piasty Boost |
Warto zwrócić uwagę na kilka istotnych faktów. Po pierwsze, lekka aluminiowa rama została zaprojektowana specjalnie pod nową geometrię, z myślą o konkurencyjnej wadze i sztywności. Zastosowano tu najnowszy stop aluminium 6011 Giant o podwyższonej wytrzymałości.
Napęd SRAM GX Eagle 1x12 to zaś bardzo dobry wybór dla roweru górskiego tej klasy - zapewnia nie tylko szeroki zakres przełożeń, ale także dobrą przełożyłość i płynność działania. Podobnie rzecz ma się z hamulcami Shimano XT, uważanymi za jedne z najlepszych hydraulicznych hamulców tarczowych.
Geometria Gigantycznego zaawansowanego 2
Spójrzmy teraz na kwestię geometrii nowego Gigantycznego zaawansowanego 2. To jeden z kluczowych aspektów, który wpływa na prowadzenie i właściwości jezdne. Jak już wiemy, Giant zdecydował się na bardziej wyprostowaną, bardziej "szosową" geometrię w ramach koncepcji Compact Road Design.
- Rura podsiodłowa została skrócona, co pozwala na opuszczenie siodełka i zdobycie lepszej pozycji podczas zjazdów.
- Zastosowano dłuższą główkę ramy, co uspokaja prowadzenie i zwiększa sterowność.
- Kąty ramy zostały nieco zwiększone w stosunku do poprzednika, poprawiając zdolność pokonywania podjazdów.
Efektem tych zmian jest rower, który zachowuje zwrotność na trudnym terenie, a jednocześnie staje się bardziej efektywny i aerodynamiczny podczas jazdy utwardzonymi drogami i szlakami. To z pewnością docenią kolarze uprawiający różne style jazdy.
Testujemy nową geometrię
Aby przekonać się, jak w praktyce sprawdza się nowa geometria Giganta zaawansowanego 2, przeszedłem z nim obszerne testy w różnych warunkach. W pierwszej kolejności zwróciłem uwagę na wygodną, wyprostowaną pozycję, która nie obciąża nadmiernie kręgosłupa nawet podczas dłuższych przejażdżek. Na podjazdach odczuwalny był większy zapas mocy, pozwalający efektywniej pożytkować każdy nawrót korby.
Jazda testowa Gigantycznego zaawansowanego 2
Dobra geometria i świetne podzespoły to jednak nie wszystko. Kluczem jest sprawdzenie, jak cały pakiet współpracuje ze sobą podczas jazdy w warunkach terenowych. Dlatego wybrałem się z Gigantem zaawansowanym 2 na obszerną, kilkugodzinną przejażdżkę, obejmującą różnorodne odcinki. Trasa wiodła leśnymi duktami, ścieżkami, a także fragmentami szutrowych dróg.
Już na pierwszych kilometrach Gigantyczny zaawansowany 2 zrobił na mnie bardzo dobre wrażenie. Prowadzenie było stabilne i pewne, z dobrą przyczepnością nawet na luźnych nawierzchniach. Geometria dawała sporą zwrotność w ciasnych zakrętach i zjazdach. Wysoka pozycja i dopracowany kształt ramy nie przeszkadzały w manewrowaniu.
- Zawieszenie FOX z zapasem skoku doskonale radziło sobie z nierównościami, filtrując wszelkie drgania.
- Hamulce Shimano XT pozwalały w pełni kontrolować prędkość na stromych odcinkach.
- Napęd SRAM działał precyzyjnie i skrzynka biegów zapewniała odpowiedni zakres.
Imponująca była również efektywność podczas pokonywania podjazdów i jazdy płaskimi, utwardzonymi odcinkami. Gigant zaawansowany 2 wykazywał się dobrą aerodynamiką i przenoszeniem mocy na bieżnię, pozwalając osiągać przyzwoite prędkości. Na zjazdach z kolei dawał mnóstwo frajdy z jazdy, będąc precyzyjnym i dobrze zbierającym wszelkie nierówności.
Konkurencja dla Gigantycznego zaawansowanego 2
Aby w pełni ocenić wartość nowego Gigantycznego zaawansowanego 2, warto również przyjrzeć się jego głównej konkurencji w tym przedziale cenowym. Jednym z odpowiedników jest Specialized Stumpjumper w wersji Comp Alloy 27.5, wyceniany na około 5600 zł. Ma on bardzo zbliżoną specyfikację podzespołów i podobną geometrię, skupioną na wszechstronności.
Kolejnym bezpośrednim rywalem jest Trek Fuel EX 8 XT z ramą z aluminium superior. Jego cena to około 6200 zł, a więc niewiele więcej niż Giganta. Tu możemy liczyć na wysokiej klasy komponenty jak FOX, Shimano XT oraz zastosowanie technologii zakręconego widelca ABP.
Jeśli chodzi o możliwości firm, ogromnym atutem Gianta pozostaje własny, długoletni rozwój pionierskiej technologii zawieszenia Maestro, która ma liczne grono zwolenników. Natomiast Trek i Specialized mogą pochwalić się rozwiniętymi laboratoriami do analiz i badań nad ramami.
Giant Advanced 2 | Specialized Stumpjumper | Trek Fuel EX 8 | |
Cena | 5999 zł | 5600 zł | 6200 zł |
Rama | Aluminium 6011 | Aluminium M4 | Aluminium Alpha Platinum |
Napęd | SRAM GX Eagle 1x12 | SRAM GX Eagle 1x12 | Shimano XT 1x12 |
Hamulce | Shimano XT | SRAM Guide R | Shimano XT |
Podsumowując, widzimy, że Gigantyczny zaawansowany 2 utrzymuje swój pułap cenowy na poziomie wysokiej konkurencji. Jednocześnie oferuje bardzo dobry zestaw parametrów i rozwiązań technologicznych, wspartych długoletnią tradycją roweru górskiego.
Podsumowanie
Gigantyczny zaawansowany 2 to udana kontynuacja popularnej linii rowerów górskich. Choć droższy od poprzednika Giganta zaawansowanego 1 z 2018 roku, oferuje nową, ulepszoną geometrię i topowe podzespoły. Jak pokazały testy, zapewnia to dobre prowadzenie w terenie, zwrotność, a jednocześnie wysoką efektywność podczas jazdy na utwardzonych nawierzchniach.
W porównaniu do konkurencji jak Specialized Stumpjumper czy Trek Fuel EX 8, Gigantyczny zaawansowany 2 wyróżnia się dopracowaną koncepcją Compact Road Design, lekkością oraz wysokiej klasy zawieszeniem FOX i napędem SRAM. To zdecydowanie godny rozważenia model dla poszukujących wszechstronnego roweru do różnych stylów jazdy.