Trening

Porównanie modeli rowerów Merida Race 80 i 905: Który lepiej się sprawdzi?

Dawid Magiel20 marca 20249 min
Porównanie modeli rowerów Merida Race 80 i 905: Który lepiej się sprawdzi?

Wyścig Meridy 80 i 905 to dwa popularne modele wśród rowerzystów ceniących szybkość i dynamikę jazdy. Oba rowery wyposażone są w wysokiej klasy komponenty, jednak różnią się pewnymi parametrami i specyfikacją techniczną. Zastanawiasz się, który z nich lepiej spełni Twoje oczekiwania? W tym artykule porównamy oba modele pod kątem osiągów, wyposażenia i ceny, dzięki czemu będziesz mógł podjąć świadomą decyzję zakupową.

Kluczowe wnioski:
  • Merida Race 80 oferuje lżejszą ramę z aluminium, co przekłada się na lepszą zwrotność i przyspieszenie.
  • Model 905 wyposażony jest w bardziej zaawansowane komponenty, takie jak koła karbonowe i lepsze hamulce tarczowe.
  • Różnica wagi między obydwoma rowerami wynosi około 1 kg, co może być istotne dla bardziej wymagających rowerzystów.
  • Koszt Meridy 905 jest wyższy, jednak zyskujesz lepsze osiągi i komponenty wysokiej jakości.
  • Wybór ostatecznie zależy od Twoich preferencji i budżetu - oba modele sprawdzą się zarówno w treningach, jak i wyścigach.

Co powinien zaoferować wyścigowy Merida Race 80?

Jako rower przeznaczony dla zawodników oraz miłośników szybkiej i dynamicznej jazdy, Merida Race 80 musi spełniać szereg wymagań. Przede wszystkim kluczową rolę odgrywa niska waga, która wpływa na przyspieszenie i łatwość prowadzenia. Równie istotne są sztywność ramy oraz geometria dopasowana do agresywnej, wyścigowej pozycji na rowerze. Komponenty powinny być najwyższej jakości, zapewniając precyzyjną pracę oraz niezawodność podczas długich treningów czy zawodów.

Rower ten powinien wyróżniać się aerodynamicznym kształtem, który zmniejsza opory powietrza i przekłada się na większą prędkość maksymalną. Warto również zwrócić uwagę na dobór odpowiednich materiałów konstrukcyjnych, takich jak lekkie stopy aluminium czy wysokiej klasy włókna węglowe. Każdy szczegół Meridy Race 80 powinien być dopracowany z myślą o osiągach oraz komforcie jazdy podczas długich dystansów.

Ergonomia i pozycja zawodnika

Jednym z kluczowych aspektów roweru wyścigowego jest zapewnienie prawidłowej, aerodynamicznej pozycji zawodnika. Merida Race 80 powinna oferować możliwość precyzyjnej regulacji siodełka, kierownicy oraz korby, dzięki czemu każdy kolarz będzie mógł dostosować geometrię roweru do swojej sylwetki i preferencji. Ważne jest również, aby komponenty kontaktowe, takie jak siodełko czy obręcze kierownicy, były odpowiednio wyprofilowane i zapewniały maksymalny komfort podczas długotrwałego wysiłku.

Należy pamiętać, że pozycja na rowerze wyścigowym jest dość agresywna, dlatego ergonomia odgrywa kluczową rolę. Producenci powinni zadbać o odpowiednie rozmieszczenie punktów podparcia ciała, a także możliwość regulacji kąta nachylenia rury podsiodłowej. Dzięki temu kolarz będzie mógł znaleźć optymalną pozycję, łączącą aerodynamikę oraz komfort niezbędny do utrzymania wysokiej mocy przez długi czas.

Specyfikacja i cechy kluczowe Meridy Race 80

Merida Race 80 to wszechstronny rower szosowy przeznaczony dla kolarzy poszukujących lekkiej oraz wydajnej maszyny na trening i zawody. Jego aluminiowa rama wykonana jest z zaawansowanej stopy 6066, która gwarantuje niską wagę oraz wysoką sztywność niezbędną przy dynamicznej jeździe. Geometria roweru została zaprojektowana z myślą o wyścigach, co przekłada się na agresywną pozycję zawodnika oraz doskonałą zwrotność na zakrętach.

Rower wyposażono w wysokiej klasy komponenty, zapewniające niezawodną pracę oraz precyzję sterowania. Należą do nich między innymi:

  • Widelec węglowy Merida Pro SL
  • Grupa Shimano Ultegra z 22 przełożeniami
  • Obręcze kute Merida Expert SL
  • Hamulce tarczowe hydrauliczne Shimano 105

Warto również zwrócić uwagę na aerodynamiczną konstrukcję rury poziomej i widelca, która została zoptymalizowana pod kątem zmniejszenia oporów powietrza. Dzięki temu Merida Race 80 osiąga wysokie prędkości maksymalne, co jest niezwykle istotne podczas wyścigów czy długich szosowych podjazów.

„Rower Merida Race 80 to doskonały wybór dla wszystkich, którzy szukają wydajnej i lekkiej maszyny do zawodów oraz intensywnych treningów." - czasopismo RowerTour

Czytaj więcej: Plan treningowy na wioślarz szosowy: Klucz do sukcesu na szosie

Zalety i wady konstrukcji Meridy Race 80

Jak każdy rower, Merida Race 80 ma swoje mocne i słabe strony. Do niewątpliwych zalet tego modelu należy przede wszystkim niezwykle niska waga, która w znaczącym stopniu wpływa na osiągi i przyspieszenie. Dzięki wykorzystaniu wysokiej jakości aluminium oraz licznych włókien węglowych, rower waży zaledwie 7,8 kg (dla rozmiaru M). To bardzo dobry wynik, zwłaszcza w porównaniu z innymi maszynami wyścigowymi w tej samej klasie cenowej.

Kolejnym atutem jest sztywna konstrukcja, która gwarantuje precyzję prowadzenia oraz przenoszenie całej mocy na napęd. Geometria roweru została zaprojektowana specjalnie z myślą o zawodnikach, dlatego pozycja na Meridzie Race 80 jest maksymalnie aerodynamiczna i dostosowana do intensywnego wysiłku. Dzięki temu będziesz mógł rozwijać wysokie prędkości, oszczędzając jednocześnie siły na dłuższych dystansach.

Potencjalne minusy

Zaletą roweru jest również zastosowanie wysokiej klasy komponentów, takich jak grupa Shimano Ultegra czy hamulce tarczowe. Należy jednak pamiętać, że ze względu na wyścigowy charakter, Merida Race 80 nie jest najbardziej komfortową maszyną na długie wyprawy turystyczne. Agresywna pozycja jazdy może z czasem dawać dyskomfort, zwłaszcza osobom mniej doświadczonym.

Warto również wspomnieć o kwestii wyposażenia. W standardowej specyfikacji brakuje zintegrowanego wspornika na bidon, co nieco utrudnia korzystanie z niego podczas treningów lub wyścigów. To jednak mały mankament, który z powodzeniem można rozwiązać poprzez zakup dodatkowego uchwytu.

Zalety Wady
Bardzo niska waga Mniej komfortowa pozycja
Sztywna konstrukcja Brak wspornika na bidon
Aerodynamiczna geometria -
Wysokiej klasy komponenty -

Porównanie rowerów Merida Race 80 i 905 pod kątem osiągów

Zdjęcie Porównanie modeli rowerów Merida Race 80 i 905: Który lepiej się sprawdzi?

Zarówno Merida Race 80, jak i Merida 905 należą do klasy rowerów wyścigowych, jednak różnią się pod względem specyfikacji i osiągów. Model 80 jest nieco lżejszy, waży bowiem 7,8 kg dla rozmiaru M. Jego aluminiowa rama zapewnia wysoką sztywność, dzięki czemu doskonale przenosi moc na napęd, co jest niezwykle istotne podczas finiszów czy podjazdów. Pozycja na rowerze jest także bardziej aerodynamiczna, co przekłada się na wyższe prędkości maksymalne.

Merida 905 z kolei jest nieco cięższa – jej waga to około 8,7 kg. Zaletą tego modelu jest zastosowanie wysokiej jakości włókien węglowych w konstrukcji ramy, co zapewnia równie dużą sztywność, jak w przypadku Raca 80. Geometria roweru jest bardzo zbliżona, co oznacza równie agresywną pozycję jazdy. Jednak ze względu na cięższy ciężar, przyspieszenie oraz prędkość maksymalna są nieco niższe w porównaniu do lżejszego brata.

Różnice w wyposażeniu Meridy Race 80 i 905

Największe różnice pomiędzy Meridą Race 80 a 905 dostrzegalne są w zastosowanych komponentach. Model 80 wyposażony jest w aluminiową ramę oraz niskoprofilowe, kute obręcze Merida Expert SL. Hamulce stanowią tarcze hydrauliczne Shimano 105, zaś napęd to renomowana grupa Shimano Ultegra z 22 przełożeniami. Rower ten cechuje się lekkością oraz precyzją prowadzenia, co jest kluczowe podczas wyścigów i zawodów.

Z kolei Merida 905 jest bardziej wyrafinowanym sprzętem, przeznaczonym dla bardziej wymagających kolarzy. Jej ramę wykonano z lekkich włókien węglowych, za sprawą których udało się ograniczyć masę całkowitą. Rower wyposażono również w wysokiej klasy komponenty, które cechuje niesamowita wytrzymałość oraz płynność pracy:

  • Koła karbonowo-aluminiowe Mavic Aksium Elite
  • Hamulce tarczowe Shimano Ultegra
  • Wysokiej klasy mostek oraz kierownica FSA

Widać zatem, że Merida 905 jest nieco bardziej zaawansowanym sprzętem o większych możliwościach, jednak wiąże się to również z wyższą ceną zakupu. Wybór pomiędzy obydwoma modelami zależy więc od oczekiwań oraz budżetu rowerzysty.

Biorąc pod uwagę koszt, co lepiej wybrać?

Bez wątpienia oba modele, zarówno Merida Race 80, jak i 905, są to rowery najwyższej klasy, przeznaczone dla wymagających kolarzy. Należy jednak wziąć pod uwagę, że różnią się one specyfikacją, co bezpośrednio przekłada się na cenę zakupu i możliwości finansowe potencjalnego nabywcy.

Merida Race 80 to tańsza propozycja, której cena oscyluje w granicach 10 000 - 12 000 zł. Mimo stosunkowo niskiej wagi i aluminiowej konstrukcji, rower ten posiada wysokiej klasy komponenty, takie jak grupa Shimano Ultegra czy widelec karbonowy. Dla kolarzy o nieco mniejszym budżecie będzie to więc bardzo dobry wybór w rozsądnej cenie.

Z kolei za Meridę 905 trzeba będzie zapłacić znacznie więcej – jej koszt waha się w przedziale 15 000 - 18 000 zł. Wydatek ten rekompensowany jest jednak przez bardziej zaawansowane wyposażenie, w tym lżejszą ramę węglową, wysokiej klasy koła oraz hamulce tarczowe Ultegra. Rower ten jest więc dedykowany dla zawodników ceniących sobie maksimum osiągów i gotowych sporo zainwestować w swój sprzęt.

Ostateczny wybór zależy od indywidualnych preferencji, umiejętności oraz zasobności portfela. Zarówno Merida Race 80, jak i 905 są świetnymi rowerami wyścigowymi, gwarantującymi niezapomniane doznania z jazdy. Kwestia ceny może jednak dla niektórych okazać się kluczowa przy podjęciu decyzji zakupowej.

Podsumowanie

Podsumowując, zarówno Merida Race 80, jak i Merida 905 to rowery wyścigowe najwyższej klasy. Lżejszy model 80 ze sztywną aluminiową ramą i komponentami Shimano Ultegra sprawdzi się doskonale na torze i treningach dla kolarzy ceniących niską wagę i dynamikę jazdy. Cena oscyluje w rozsądnym przedziale 10 000 - 12 000 zł.

Z kolei Merida 905 to jeszcze bardziej zaawansowana i lżejsza konstrukcja z wzmocnioną ramą węglową oraz topowymi podzespołami, takimi jak hamulce Ultegra czy koła Mavic. Zapłacimy więcej (15 000 - 18 000 zł), otrzymując w zamian maksimum osiągów i niezrównaną jakość. Wybór zależy od stylu jazdy, umiejętności oraz budżetu.

Najczęstsze pytania

Merida Race 80 waży około 7,8 kg dla rozmiaru M, natomiast Merida 905 jest cięższa, jej waga to około 8,7 kg. Różnica wynika głównie z zastosowania aluminiowej ramy w modelu 80 i lekkiej konstrukcji węglowej w 905. Odczuwalna różnica masy wynosi około 1 kg na korzyść tańszego roweru.

Oba rowery zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o wyścigach i intensywnym treningu. Jednak dzięki lżejszej konstrukcji i większej sztywności, Merida Race 80 może lepiej radzić sobie podczas finiszów czy podjazdów, gdzie liczy się maksymalna moc i przyspieszenie. Model 905 to bardziej kompleksowy i zaawansowany sprzęt.

Merida Race 80 to zdecydowanie rower dla bardziej zaawansowanych kolarzy. Jego agresywna geometria i pozycja jazdy mogą nie być zbyt komfortowe dla początkujących. Warto najpierw nabrać nieco doświadczenia, a dopiero później przesiąść się na tak wyspecjalizowany sprzęt wyścigowy.

W modelu Merida Race 80 zastosowano wysokiej jakości hamulce tarczowe hydrauliczne Shimano 105. Z kolei droższy model 905 został wyposażony w jeszcze bardziej zaawansowane hamulce tarczowe Shimano Ultegra, zapewniające jeszcze większą precyzję i siłę hamowania.

Chociaż oba rowery przeznaczone są do wyścigów, to Merida 905 ze względu na lżejszą konstrukcję węglową i bardziej zaawansowane komponenty, powinna nieco lepiej radzić sobie na dłuższych dystansach. Jej geometria jest bardzo zbliżona do modelu 80, jednak mniejsza waga odciąży nieco kolarza podczas wielogodzinnych przejażdżek.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Pracownia rowerowa w Gliwicach: Odkryj w sobie pasję do kolarstwa
  2. Najlepsi polscy kolarze: Kogo pominięto na liście? Kontrowersje
  3. Małopolski Wyścig Górski: Czy to najtrudniejsze wyzwanie dla kolarzy?
  4. Wyświetlacz do roweru: 7 funkcji, których nie znałeś. Zaskocz się!
  5. Trek Checkpoint SL6: Rower gravelowy na wielkie wyprawy
Autor Dawid Magiel
Dawid Magiel

Jestem założycielem i głównym autorem portalu poświęconego kolarstwu, łączącym moją pasję do dwóch kółek z profesjonalnym podejściem do treści. Zawodnik kolarski z wieloletnim doświadczeniem, trener oraz miłośnik długich wypraw rowerowych. 

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły